Ptak Rehabilitacja Przychodnia Rehabilitacyjna 12 293 99 99

Uszkodzony rdzeń kręgowy – nowa nadzieja?

Naukowcy z Northwestern University przeprowadzili badania, które mogą okazać się szansą na powrót do pełnej sprawności osób z uszkodzonym rdzeniem kręgowym.

Na początku badacze nacięli rdzeń kręgowy myszy laboratoryjnych. Miało to symulować urazy, które zdarzają się ludziom. Po 24 godzinach podali gryzoniom swój płynny lek z nanowłóknami. Zespół postanowił poczekać jeden dzień, ponieważ ludzie, którzy doznają urazów kręgosłupa w wypadkach samochodowych, postrzałach itp., również doświadczają opóźnień w podjęciu leczenia.

Cztery tygodnie później myszy, które otrzymały zastrzyk, odzyskały zdolność chodzenia. Poruszanie się uprzednio sparaliżowanych myszy było niemal tak dobre, jak przed interwencją uczonych. Następnie gryzonie zostały uśpione, by zespół mógł sprawdzić wpływ terapii na poziomie komórkowym.

Badania te wykazały niesamowitą poprawę stanu rdzenia kręgowego. Przecięte aksony zostały zregenerowane, a blizna okazała się być znacznie mniejsza niż spodziewali się badacze. Zreorganizowała się też otoczka mielinowa i utworzyły się naczynia krwionośne dostarczające składniki odżywcze do uszkodzonych komórek. Przetrwało także więcej neuronów ruchowych.

Chociaż nowa terapia może być stosowana do zapobiegania paraliżowi po poważnych urazach i chorobach, to naukowcy z Northwestern University wierzą, że ich odkrycie może być stosowane do innych terapii i celów. Tkanki ośrodkowego układu nerwowego, które z powodzeniem zregenerowali w uszkodzonym rdzeniu kręgowym, są podobne do tych w mózgu dotkniętym udarem i chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak ALS, choroba Parkinsona i choroba Alzheimera.